PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Perokok sememangnya tahu bahaya merokok bagi kesihatan tapi tidak semua dari mereka mampu berhenti terutama jika telah menjadi perokok aktif selama bertahun-tahun.

Dalam artikel pengensehat.com kali ini kita akan mendedahkan empat jenis makanan yang terbukti dapat membersihkan paru-paru secara semulajadi dan pantas. Semua perokok wajib membaca artikel ini.

Salah satu efek paling merugikan dari rokok adalah kesan candu yang ditimbulkannya. Penyebabnya adalah nikotin yang merupakan zat ketagihan yang menimbulkan perasaan candu dalam diri perokok. 

Nikotin mempengaruhi keseimbangan kimia dalam otak terutama hormon dopamine dan norepinephrine yang mengendalikan rasa puas, rileks dan bahagia.

Apakah makanan yang boleh membersihkan paru-paru perokok dalam masa yang singkat?

Makanan yang Bersihkan Paru-Paru Perokok Dalam 72 Jam

Makanan untuk membersihkan paru-paru

Jika seseorang mengisap rokok, nikotin di dalamnya akan merangsang otak untuk menghasilkan sedikit dopamin, akibatnya si perokok akan merasa rileks dan nyaman. Alam bawah sedar kemudian terus menerus meminta agar dopamin dihasilkan dengan lebih banyak, caranya dengan terus menambah pengambilan rokok.

Sayangnya, kebiasaan merokok ini memberi kesan kepada organ tubuh yang lain. Sebatang rokok diketahui mengandungi ratusan zat bahan kimia berbahaya seperti amonia, karbon monoksida, nikotin, kromium, kadmium, plumbum, dan lain-lain. Memasukkan bahan-bahan kimia ini ke dalam tubuh sama dengan meracuni tubuh sendiri.

Sebuah kajian pernah dilakukan terhadap paru-paru perokok. Hasilnya, orang yang menghabiskan satu bungkus rokok setiap hari berisiko mengalami kanser paru-paru 20 kali lebih besar dibandingkan dengan mereka yang tidak merokok, di mana sebahagian besar kes kanser paru-paru baru muncul ketika perokok telah mencapai usia di atas 40 tahun.

Selain kanser, perokok juga berisiko mengalami jangkitan paru-paru yang dimulakan dengan gejala batuk kronik dan sering bercampur darah. Pada umumnya perokok mengabaikan gejala ini sampai akhirnya struktur paru-paru jadi rosak sehingga tidak dapat berfungsi dengan normal dan akhirnya akan menimbulkan komplikasi pada jantung.

Tidak ada cara untuk menghindari penyakit-penyakit di atas selain berhenti merokok dan mulaikan menjalani gaya hidup yang sihat. Tapi bagi anda yang masih sangat sukar untuk berhenti merokok, di bawah ini kami sediakan beberapa jenis makanan yang boleh anda ambil untuk membersihkan paru-paru anda dari racun dan zat kimia berbahaya.

4 Makanan Untuk Membersihkan Paru-Paru

Khabar baiknya adalah para ilmuwan baru-baru ini mengumumkan beberapa jenis makanan yang terdiri daripada buah dan sayuran yang mengandungi zat yang dapat membersihkan paru-paru dari zat kimia berbahaya dari rokok secara pantas.

1. Halia

Halia memiliki sifat antiseptik dan antibakteria dan juga membantu saluran bronkial untuk menghilangkan zat-zat berbahaya dari paru-paru. Manfaat yang umumnya langsung terasa oleh perokok setelah memakan Halia adalah pernafasan jadi lega dan nyaman. Cara terbaik untuk memakannya adalah dengan mengunyah sepotong halia segar untuk membuka saluran pernafasan yang tersumbat.

2. Jeruk bali

Jeruk bali memiliki khasiat yang sangat besar bagi kesihatan terutama untuk melawan kanser paru-paru. Buah ini sangat kaya dengan antioksidan yang dapat membantu tubuh mencegah sel kanser daripada tumbuh.

Menurut seorang pengkaji bernama Dr. Corrine Hanson, grapefruit atau jeruk bali juga kaya vitamin C yang menyebabkan buah ini memiliki kemampuan menghalang enzim yang dapat mengaktifkan sel kanser paru-paru. Perbanyakkanlah memakan jeruk bali jika anda seorang perokok aktif.

3. Selenium

Selenium adalah mineral yang merangsang enzim dan berkerjasama dengan vitamin E membantu dalam memperkuat membran paru-paru. Hasil penelitian mendapati kadar selenium dalam tubuh berbanding terbalik dengan jumlah sel kanser. Ertinya jika selenium banyak, maka sel kanSer akan menurun atau mungkin hilang, begitu pula sebaliknya.

Mineral Selenium banyak ditemukan dalam tembikai, cendawan, tiram, bayam dan ubi jalar. Jika anda seorang perokok, anda wajib mengambil makanan-makanan tersebut untuk meningkatkan daya tahan tubuh dan membersihkan paru-paru anda dari racun.

4. Bawang Putih

Kajian pernah dilakukan di Jiangsu Provincial Centre for Disease Control and Prevention di China. Hasil keputusan mendapati, rajin memakan bawang putih minimum dua kali seminggu dapat menurunkan risiko kanser paru sampai 44%.

Bawang putih dikenali mengandung antioksidan yang dapat mengurangkan radikal bebas dalam tubuh dan mengandungi allicin yang berfungsi untuk menghilangkan inflamasi dalam tubuh.

Itulah empat jenis makanan yang dapat membersihkan paru-paru dari racun akibat merokok. Selain keempat makanan tersebut, anda juga boleh memakan nagka belanda/durian belanda sebagai ubat penyakit kanser. Semoga bermanfaat, jangan lupa sebarkan artikel ini kepada rakan anda yang perokok aktif.

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.