PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Sesebuah rumah itu menjadi terkenal kerana sejarah atau mungki kemewahan yang dimilikinya. Namun, terdapat juga rumah yang menjadi terkenal kerana kisah yang pelik.

Jom baca kisah disebalik 4 rumah yang terkenal di dunia. 

1. Rumah Keluarga Wu, Chongqing, Cina

Kisah Disebalik Rumah yang Sangat Popular di Dunia

Keluarga wu adalah satu-satunya keluarga diantara 280 keluarga yang kawasannya akan dibina pusat membeli-belah enam tingkat di Chongqing. Selama dua tahun menolak untuk mengosongkan rumah keluarga mereka yang telah mereka huni selama tiga generasi. Pemaju telah memotong bekalan elektrik dan air, dan menggali lubang sedalam 10 meter (33ft) di sekitar rumah mereka. Pemilik masuk ke lokasi pembinaan, menduduki kembali, dan mengibarkan bendera China di atas rumah mereka.

Yang Wu, seorang juara seni bela diri tempatan, menggunakan nunchakus untuk membuat tangga ke rumah mereka, dan mengancam untuk mengalahkan setiap petugas yang berusaha untuk mengusir dia. Isterinya, seorang pemilik restoran bernama Wu Ping yang telah merancang untuk membuka sebuah restoran di tingkat bawah rumah itu, membuat wawancara dan siaran akhbar untuk menghasilkan publisiti. Pemilik menolak tawaran sebanyak 3.5 juta yuan (US $ 453.000), tapi akhirnya mencapai kesepakatan dengan pemaju pada tahun 2007.

2. Rumah Edith Macefield, Seattle, USA

4 Rumah yang Menjadi Sangat Terkenal di Duni

Edith Macefield menjadi terkenal di seluruh dunia pada tahun 2006 ketika beliau yang keras kepala menolak bayaran bernilai US $ 1 juta untuk menjual rumahnya, untuk membuka jalan bagi pembangunan komersial di persekitaran Ballard Seattle. Dalam proses itu, beliau menjadi seorang pahlawan di mata rakyat. Namun, projek lima tingkat dibina disekeliling rumahnya yang berusia 108 tahun, di mana dia meninggal pada usia 86.

Selepas kematiannya, terungkap bahawa Macefield mewariskan rumahnya untuk seorang penyelia pembinaan bangunan baru tersebut, yang bernama Barry Martin, kerana rasa senangnya atas persahabatan yang telah Barry tunjukkan kepadanya selama pembinaan. Pada bulan Julai 2009 Barry Martin menjual rumah itu kepada Greg Pinneo sebanyak $ 310,000. Greg Pinneo berniat untuk menggunakan rumah sebagai pejabat untuk menjalankan firma hartanah nya.

3. Rumah Austin Spriggs, Washington DC, USA

4 Rumah yang Menjadi Sangat Terkenal di Duni

Pada tahun 2006, Austin Spriggs dengan senang hati tinggal di sebuah rumah yang akan segera menjadi duri di sisi pemaju tempatan. Seperti duri yang nyata, Mr Spriggs ditawarkan lebih dari $ 3juta untuk rumahnya di tahun 2008 walaupun rumah itu sebelum ini hanya bernilai kira-kira $ 200ribu.

Tak perlu dikatakan, beliau menolak mentah-mentah tawaran itu dan bahkan kemudian beliau mengambil pinjaman untuk mengubah rumahnya menjadi warung pizza. Seperti yang anda lihat, bangunan ini benar-benar dikerdilkan oleh perkembangan sekitarnya.

4. Rumah di Wenling, Cina

4 Rumah yang Menjadi Sangat Terkenal di Duni

Rumah ini menjadi terkenal setelah munculnya foto rumah di tengah jalan yang baru dibangun di Wenling, Provinsi Zhejiang. Pasangan tua menolak untuk menjual harta mereka untuk harga yang ditawarkan oleh pemerintah sejak tahun 2001.

Akhirnya jalan raya dua jalur menuju ke stesen kereta api, dibina di sekitar rumah. Gambar rumah itu beredar di Internet dan disiarkan secara meluas oleh media China. Rumah ini akhirnya dirobohkan pada bulan Disember 2012 selepas pemilik menerima tawaran pampasan bernilai $ 41.000.

4 Rumah yang Menjadi Sangat Terkenal di Duni

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.