PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Seringkali seorang wanita yang bergelar isteri dalam dilema samada mahu menurut arahan ayahnya dahulu atau keinginan suaminya terlebih dahulu.

Suami atau Ayah yang Patut Didahulukan Seorang Isteri?
Antara Keinginan Suami dan Arahan Ayah

Menerusi My Ibrah, kami kongsikan siapa sebenarnya yang patut didahulukan.

Soalan:

salam ustaz.

saya seorang isteri dan telah berhenti kerja setelah melahirkan anak pertama setelah berbincang dan mendapat persetujuan suami. Niat asal saya ingn menyambung masters supaya dapat bertukar kerjaya yang sangat sibuk ketika itu kepada pekerjaan pensyarah setelah smbung balajar. Namun setelah berhenti kerja, suami lebih suka saya menjadi suri rumah dan tidak mengizinkan saya berkerja mahupun sambung belajar. Alhamdulillah keperluan mencukupi walaupun tidak semewah mana dan suami juga lebih tenang pergi bekerja kerana saya sendiri yang mnjaga anak kami.

Masalah saya ialah ayah saya sndiri tidak suka saya berhenti kerja. Ayah saya menelefon saya dan bercakap yang kadang-kadang menguris hati saya seperti menyatakan saya seorang yang hidup daif sebab tidak bekerja, saya paling miskin di antara adik-beradik sebab tidak bekerja dan lain-lain. Tidak cukup dengan itu, ayah juga turut membnding-bandingkan saya dengan adik-bradik lain yang semuanya berkerja dan menakut-nakutkan saya sekiranya suami meninggal atau bercerai apa yang akan jadi kepada saya yang tidak berkerja ini. Ayah saya juga menyatakan rezeki anak itu datang dari bekerja. Kalau suami sahaja yang bekerja tapi isteri tidak berkerja, tertutupla rezeki anak dan macam-macam lagi.

Setiap kali ayah berkata begitu, saya tidak membalas sebab saya masih perlu menghormatinya sebagai seorang ayah. Suami saya sememangnya tidak membenarkan saya bekerja kerana ingin saya mendidik dan membesarkan sendri anak kami. Apatah lagi sekarag terlalu banyak kes melibatkan penderaan bayi dan kanak-kanak. Saya juga redha dengan keputusan suami dan berusaha untuk menjadi suri rumah terbaik buat keluarga. Tetapi saya rasa amat tertekan dengan ayah yang saban hari memaksa saya bekerja. Ayah memang seorang yang mementingkan wang dan pangkat.

Saya harap ustazlove dapat kupaskan isu ini dengan panjang lebar kerana saya percaya ramai isteri yang mengalami dilema yang sama. Pada zaman serba moden ini, surirumah tidak lagi di anggap kerjaya mulia tetapi kerjaya yang membuahkan wang bulanan itu yang sentiasa diagong-agongkan. Bantula saya ustazlove. Bagaimana saya hennak puaskan hati ayah saya pada masa yg sama taat pada suami.

-isteri dilema-

Jawapan:

Dalam apa juga perkara, jika kita terlalu berusaha untuk memuaskan hati orang lain, akhirnya kita akan menjadi hamba kepada orang tersebut. Takut tersilap cakap, kita banyak diam.. takut tersilap tegur, kita mengiakan walaupun salah.. takut hubungan berantakan (cewahh.. dah maju rupanya penulisan Ustaz Love dalam penggunaan bahasa bombastik..kiki), kita banyak mengalah.. akhirnya, apa yang tinggal pada diri sendiri? Makan hati, memendam rasa, tertekan jiwa raga, perasaan rendah diri dan sebagainya yang selayaknya dimiliki oleh seorang hamba abdi.

Jika kita meletakkan kepuasan itu dalam mentaati perintah Allah dan RasulNya, maka sekalipun kita menjadi hamba, namun perasaan kita tidak akan sama seperti menjadi hamba manusia.. kerana kita menjadi hamba kepada yang Maha Esa, dan bukannya sesama manusia yang darah pun sama merahnya, dan kentut pun sama busuknya.
Begitulah juga dalam menentukan sesuatu pilihan, kita kena jelas yang mana satu patut diutamakan dan yang mana satu patut dikemudiankan.

Dalam kes puan ini, Ustaz Love tak nampak di mana silapnya jika puan mengikuti permintaan suami. Cuma yang menjadi masalahnya, kehendak sang ayah yang tak dapat tidak, kena diperhati juga. Banyak jasa dan pengorbanan beliau terhadap anak-anak. Jadi, tak semudah itu untuk menolak keinginan mereka tanpa apa2 justifikasi.

Kebanyakan ibu bapa (terutama dari golongan berpendapatan rendah) amat mengharapkan bantuan anak-anak yang telah besar untuk bekerja dan membantu adik-adik yang masih kecil. Ini kerana mereka memikirkan telah banyak masa dan tenaga serta wang dihabiskan untuk membesarkan anak-anak. Jadi, bila anak-anak dah bekerja, tibalah pula masa mereka untuk membalas budi.. janji dicapati.. Sedangkan mereka terlupa bahawa tanggungjawab untuk membesarkan anak-anak itu memang dah menjadi tanggungjawab mereka (ibu bapa). Kalau rasa tak nak bertanggungjawab, adalah lebih baik mereka tak payah beranak atau tak payah kawen.. hidup je membujang sampai ke mati.. tak perlu susah payah nak menuntut jasa daripada anak-anak.

Walaupun begitu, di pihak anak-anak, mereka masih lagi perlu berbakti kepada ibu bapa. Banyak kaedah untuk berbakti.. antaranya memudahkan urusan mereka (dengan memberikan wang belanja.. sbb mereka pun dah tua, tak larat nak bekerja), mendoakan kebaikan buat mereka, menghiburkan hati mereka (dan tak serabutkan mereka dengan masalah rumahtangga anak-anak) dan sebagainya. Jika ibu bapa tiada sumber pendapatan, menjadi kewajipan untuk anak-anak membantu mereka sekadar termampu. Itu masuk bab tanggungjawab anak-anak terhadap ibu bapa. Tak perlu sang anak itu nak mengungkit-ungkit dengan alasan seperti ibu bapa mereka tak pernah berjasa membesarkan mereka dan sebagainya. Sebab menunaikan tanggungjawab ini tak tertakluk kepada timbal-balik. Sekalipun ibu bapa tak pernah pelihara anak-anak daripada kecil, anak-anak masih lagi bertanggungjawab untuk menjaga mereka semasa hari tua.

Bila seorang anak itu telah berkahwin, anak lelaki masih lagi punya tanggungjawab untuk taat kepada ibu bapanya. Sedangkan bagi anak perempuan, suami itu diletakkan pada tempat pertama dalam bab ketaatan selepas ketaatan kepada Allah dan RasulNya.

Oleh kerana umumnya kita mengetahui, betapa susahnya nak memujuk hati orang tua ini, maka Ustaz Love mencadangkan agar puan berbincang elok2 dengan suami tentang perkara ini. Sekalipun permintaan suami untuk puan menjadi surirumah itu tiada salah dan silapnya, namun suami kena bertindak adil dalam hal ini. Ustaz Love tak mengatakan yang membenarkan isteri bekerja itu suatu sikap yang terpuji atau terkeji, tetapi Ustaz Love cuma nak fokus pada perjanjian asal sang suami terhadap sang isteri.

Dalam pekerjaan ini, ada 2 tujuan yang biasanya menjadi alasan bagi para wanita untuk bekerja. Yang pertama adalah untuk menambahkan pendapatan keluarga. Yang kedua adalah untuk kepuasan diri.

Jika pendapatan suami sudah lebih daripada mencukupi untuk memenuhi keperluan nafkah keluarga, maka secara logiknya, tidak ada sebab seseorang isteri itu untuk keluar bekerja bagi menambahkan pendapatan. Namun, kadang-kadang hati seorang wanita itu meronta-ronta juga bila kepuasan dirinya tidak dapat dipenuhi. Beliau belajar setinggi-tingginya dengan pengorbanan masa, tenaga dan wang ringgit yang tidak terkira banyaknya, sedikit sebanyak ia meremukkan juga hati seorang wanita yang terpaksa menjadi seorang surirumah.
Menjadi seorang wanita berkerjaya tidaklah dipandang sebagai suatu kehinaan. Perlu dilihat pada konteks kerjaya yang dipilihnya. Kalau beliau memilih kerjaya sebagai seorang guru, pensyarah, atau ustazah, bukankah ia boleh menjadi suatu amalan yang berterusan walaupun selepas matinya nanti (ilmu yang bermanfaat)? Jika seorang wanita bekerja dan ada pendapatan lalu memberikan sedekah kepada yang memerlukan, bukankah ia juga akan menjadi amalan yg manfaatnya berterusan (sedekah jariah)? Hina atau tidak wanita yg bekerja itu bukanlah pada statusnya sebagai wanita berkerjaya, sebaliknya terletak pada pemilihan kerjaya yg beliau lakukan.

Menjadi seorang surirumah juga suatu pekerjaan yang mulia kerana tanggungjawab mendidik anak-anak itu terletak di tangan kedua ibu bapa. Jika bapa sudah pergi bekerja, maka menjadi tanggungjawab ibu untuk mendidik mereka di rumah. Kalau dua-dua bekerja, siapa yang nak jaga mereka? Takkan nak lepaskan tanggungjawab dekat bibik semata-mata?
Dalam hal ini, ia memerlukan seorang wanita itu untuk memilih pekerjaan yang tidak mengganggu rutin rumahtangganya (jika beliau memilih untuk bekerja). Jawatan pensyarah itu bagi Ustaz Love, lebih fleksibel masanya dan tidak mengganggu rutin rumahtangga. Lain lah kalau kerja jadi mak guard ke (yg kena bertugas waktu malam), atau kerja kilang yang kena syif 12 jam (akan kurang masa dengan keluarga) dsb.

Berbalik pada perjanjian asal tersebut, asalnya sang suami setuju untuk puan berhenti kerja dan bersetuju untuk puan sambung belajar serta bersetuju untuk puan kembali bekerja (dengan jawatan pensyarah). Walaupun ia perjanjian mulut, namun ia masih diiktiraf dalam syarak. Seorang suami, jika berjanji dengan isterinya, wajib menunaikan janji tersebut selagi ia tidak melanggar batasan syarak. Namun, jika selepas perjanjian pertama (isteri berhenti kerja) dilaksanakan, perjanjian kedua dinafikan, pada pandangan Ustaz Love, ia tak lebih sekadar umpan untuk sang isteri berhenti kerja (mungkin sebelum ni tak sanggup nak cakap direct dan mengecilkan hati sang isteri). Sebab itu puan kena tanya terus-terang akan kehendak suami itu pada asalnya. Ustaz Love bukan nak suruh puan bertengkar dengan suami, cuma sekadar meminta penjelasan atas tindakannya. Sebab ia adalah asas kepada masalah yang berangkai ini.

Jika suami memang daripada awal berniat supaya puan berhenti kerja dan menjadi surirumah, maka puan kena taat dengan keputusan suami. Soal janjinya pada puan, biarlah dia tanggung sendiri. Yang penting, puan tidak mengurangkan ketaatan dan rasa hormat terhadap suami.

Kadang-kadang, kita kena berfikir selangkah ke depan. Zaman sekarang ni, segala2nya memerlukan duit. Nak kencing dalam toilet RnR pun kena melalui tol yang akan mengambil sebahagian duit kita. Apatah lagi nak sambung belajar, nak hantar anak ke nurseri dsb. Jika dalam keadaan ini (puan menjadi surirumah) pun, belanja sekadar cukup-cukup makan, bayangkan kalau puan sambung belajar dan anak dihantar ke nurseri. dah tentu beban suami itu akan bertambah. Orang lelaki ni mementingkan stabiliti. Kalau hidup sekarang ni dah stabil, mungkin suami tu merasakan tiada sebab beliau nak bersusah payah lagi (menambahkan perbelanjaan).

Dan pandangan sang ayah itu juga ada benarnya. Memang kebanyakan ibu tunggal yang tidak bekerja (sama ada ditinggalkan suami akibat kematian atau perceraian) akan melalui fasa hidup yang agak susah. Permulaannya, mereka akan menyusahkan ibu bapa mereka (menumpang rumah ibu bapa, tinggalkan anak untuk dijaga oleh mereka, mereka terpaksa keluarkan belanja untuk anak dan cucu-cucu dsb) sebelum dapat mencari pekerjaan dan menstabilkan kehidupan. Ini memang lumrah kehidupan dan kes-kes seperti ini biasa kita baca dan dengar daripada pelbagai sumber. Sama ada sang ayah itu tidak sanggup nak membantu (jika ditakdirkan ia berlaku) atau sekadar memberikan peringatan, kedua-dua alasan ini mempunyai justifikasi tersendiri.

Kita tak boleh nak menyangka atau mengganggap ayah itu mata duitan, mementingkan pangkat dsb (sekalipun kita yakin dan pasti 100%), sebab kita tidak mampu nak membaca apa yang ada dalam hatinya. Mungkin juga beliau punya pengalaman menempuh hidup yang susah dalam keadaan terhina dan dihina, ataupun ada kawan-kawannya yang mengalami nasib seperti itu, maka beliau tidak sanggup melihat anak kesayangannya menerima nasib yang sama. Apatah lagi selepas beliau berusaha dan berkorban memberikan pendidikan yang terbaik buat anak-anaknya. Cuma bab suami bekerja, isteri tak bekerja, anak tertutup rezeki, itu tak betul. Rezeki bukan ditentukan oleh ibu, ayah ataupun kerajaan. Rezeki itu Allah yang tentukan.

Apa yang penting, carilah jalan penyelesaian. Jangan mencari alasan. Sebab kebiasaannya kita akan menggunakan orang lain sebagai alasan atas masalah kita, sedangkan kita selalunya tak sedar yang masalah itu berpunca daripada diri kita sendiri.

Puan berbincanglah dengan suami. Selepas itu buatlah perbincangan keluarga dengan kehadiran ayah dan mereka-mereka yang sepatutnya terlibat. Tak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan dan yang penting, kita kena bertindak dan bukan sekadar menunggu ilham penyelesaian turun dari langit.

Kawal tekanan dengan mendekatkan diri dengan Allah. Banyakkan berzikir dan membaca al-Quran. Bangun malam untuk solat tahajjud dan solat hajat. Buat solat istikharah memohon petunjuk jalan mana yang patut dipilih. Berdoalah bersungguh-sungguh kepada Allah semoga masalah ini dapat diselesaikan dengan jalan yang terbaik dan tidak memberi mudarat kepada mana-mana pihak.

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.