PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Kos hidup yang semakin meningkat pada hari ini nampaknya sangat memberi kesan kepada rakyat terutamanya mereka yang berpendapatan rendah. Mana tidaknya, gaji RM3000 dan ke bawah sudah dikira sebagai miskin bandar jika korang menetap di bandar raya.

Dek kerana kesempitan inilah, beberapa keperluan asas terpaksa dilupakan demi meneruskan kehidupan.

Ikuti kisah wanita ini (Ct Sarah A) yang pada awalnya pergi ke sekolah untuk memberikan duit belanja anaknya namun apa yang dilihat semasa di sekolah tersebut sungguh menyayat hati.

Kisah Sedih Murid Tidak Pernah Bawa Duit Ke Sekolah, Hanya Makan Kulit Ayam Kawan
Gambar hiasan.

Kisah yang dikongsi oleh pengguna Facebook bernama Ct Sarah ini mendapat lebih seribu share oleh netizen.

Pada awalnya dia ke sekolah bagi memberi wang persekolahan anaknya yang tertinggal namun terserempak seorang murid dalam keadaan yang sangat menyedihkan.

Cuma Makan Kulit Ayam Kawan – Kisah Sayu Murid Tidak Pernah Bawa Duit Ke Sekolah

Bukan kuih tapi kulit ayam

Lupa nk bg duit sklh ank pg td.pastu lbh krg kul 9 lbh trus chow g sklh dia nk bg duit.ms tu wktu bdk2 rehat. tgh tngu ank kt kantin tb2 tlihat sorang bdk yg lalu dpn mata..kecik sngt bdnnya..baju sluar kasut smua lusuh,wrna kuning n x bgosok.hati dh mula rs smcam.dia jln slow jer lht kiri kanan.pastu hlg dr pndangan.. tcari2 gak la dn mata aku tpaku bla tgk bdk td duk ats bangku kantin.tgn dia pgang ssuatu.pastu dia mkn.nmpk cam pyh je dia gigit. aku ingt kuih tp cam pelik jer.aku pegi dkt dia..tnya apa dia mkn.
dia pn tnjuk.ms tu tuhan je tau mcmane prasaan aku bla tgk dia cuma mkn kulit aym yg kwn bg katanya..aku tnya knape xmkn bnda lain dia jwb ni dh ada mkanan.itu yg dia ulang bkali2 smbil tnjuk kulit aym.pd aku tu bkn kulit ayam tp hnya tpung yg makcik kantin bt grg aym.
Tak pernah bawa duit ke sekolah

Kasihan melihat murid tersebut, wanita berkenaan menghulurkan wang. Murid tersebut bagaimanapun hanya membeli sebatang hotdog

xpuas aty aku tnya lg knape xbli mkn,dia tnduk.kwn dia jwb dia x penah bwk duit pn g sklh.subhanallah tkedu aku.apa dia mkn kt umh pg td.mgkn jg dia leh mkn rmt pg kt sklj.tp bnyk mane sngt.tgh hr x lpr ke dia? time tu jgk ngalir airmata aku.sshnya hdp dia. aku bg duit sh dia g bli mkn.aku prati apa dia bli.nk tau apa?
cuma sbtg hotdog.pastu makcik kantin pngl dia bg duit lbh.dia amik tp xtgk pn duit tu.mata dia asyk pndang hotdog tu jer smbil bjln.dr ctu aku dh blh agk dia xpernah leh bli hotdog tu kot.pastu aku nmpk lak yg sorg lg bdk duk bgayut je kt palang tmpt bdk bratur bli mkn.duk tgk bdk lain bli mkn.

Si adik pun tak bawa duit

pastu tb2 bdk tu amk duit dr yg bdk yg aku tlg td.aku tnya nape amk duit org.bdk tu ckp tu abg dia. patutpn.aku tnya x bwk duit jgk ke,dia angguk.mcmane mrk leh tahan lpr dr pg smpai ptg.sklh dhla kul 4.30 br hbs..kite rs kite dh ckup ssh tp org lain lg ssh dr kite kn.dhla mkanan kt kntin skrg mahal.air jer dh 50sen.ns lak antara rm1-rm2.mcmane mrk nk mkn lau singgit pn mrka x mampu bwk?
hrni mgkn aku dpt tlg tp mcmane hr2 mrk yg akn dtg? bsyukurla kite dgn apa yg kite ada sb apa yg kite miliki xsmua org lain leh miliki.tp pepun msh tbyg muka bdk tu..dia ckp namadia haikal drjah 1.abg dia drjh 3..moga Allah pmudahkan hdp mrka dn dmurahkan rzeki.

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.