PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Pasti anda tertanya-tanya kenapa maskot hijau ini bernama Android dan kenapa bentuknya seperti itu.

Mungkinkah Ini Asal Usul Maskot Hijau Android?

Perlu dicatat bahawa semua penjelasan ini bukan merupakan penjelasan rasmi Google, tapi anda dan kita semua layak mengetahuinya. Check it out!

Barangkali pereka maskot Google Android ketika zaman remajanya sangat tergila-gilakan game bertajuk Gauntlet: The Third Encounter.

Inikah Sebenarnya Asal Usul Maskot Hijau Android?

Gauntlet: The Third Encounter adalah game arcade buatan Atari yang ada di era 90an. Game ini hanya bertahan sebentar saja dan setelah itu ia menghilang.

Dalam Gauntlet ada beberapa karektor dan salah satunya bernama Android. Jika karektor lain berbentuk manusia, watak Android ini pula berbentuk makhluk aneh yang disebut robot.

Inikah Sebenarnya Asal Usul Maskot Hijau Android?

Seperti yang tertera pada gambar, Android ini berbentuk kelabu dengan dua antena di kepala. Dengan menggantikan warna kelabu menjadi hijau dan memperjelas bentuk kaki dan tangan, bukankah Gauntlet Android ini sangat mirip dengan Google Android?

Ya, memang ramai pereka aka designer yang karya mereka terinspirasi oleh karya-karya sebelumnya. Selagi tidak menyamai 100%, dibolehkan untuk meniru!

Agaknya begitulah juga dengan makhluk hijau Google Android ini. Adakah dia merupakan cucu kepada Gauntlet Android atau mereka sebenarnya tidak mempunyai hubungan sama sekali.

Hanya Google yang tahu..hehe..

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.