PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Berikut disenaraikan Teka-teki dalam kategori klasik. Semoga anda semua terhibur.

Teka-Teki Klasik

Kulit bertemu kulit, bulu bertemu bulu, makin rapat makin sedap?
Jawapan: Mata mengantok nak tidur

Kalau kotor tak dapat dicuci, kalau koyak tak dapat di jahit
Jawapan: Kertas

Bila ditarik, yang di atas gembira dan yang di bawah pasti merana
Jawapan: Pengail yang dapat ikan.

Ada satu benda, kita berdiri dia baring, kita baring dia berdiri tapi bila kita jalan dia pun ikut sama.
Jawapan: Tapak kaki kita

Bila dipegang, ia mati, bila dilepas, ia hidup, dibiar-biar, akhirnya mati.
Jawapan: Gasing.

Tulang seperti ikan, jinjang seperti zirafah. Kadang di atas, kadang di bawah. Kalau salah kedudukan boleh kabur pandangan, kurang pendengaran.
Jawapan: Antena TV. Kadang orang pasang kat atas bumbung, kadang pacak jer kat tanah, kalau kedudukan tak betul, gambar pun kabur, suara pun tak ada....

Mula-mula aku buka baju, lepas tu aku sapu bedak, setelah badanku disapu bedak, aku pun terjun ke dalam tasik. Lalu aku mandi. setelah selesai mandi, aku pun naik dari tasik. Siapakah aku?
Jawapan: Pisang Goreng

Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam
Jawapan: Anak mancis daaa.

Pembuatnya tidak mahu guna, pembelinya tidak menggunakannya dan penggunanya tidak nampaknya
Jawapan: Keranda

Di dalam Dunia ni, dialah yang paling pendek dan panjang, di dalam dunia ni dialah yang lembab dan pantas, tanpa dia semua kita buat tak jadi...
Jawapan: Masa

Ada kaki tak berpeha, ada muka tak berkepala...
Jawapan: Meja

Yang Besar dapat masuk, yang kecil tak dapat masuk
Jawapan: Songkok

Kangkang peluk, kangkag peluk, bila dah sampai pegang buah
Jawapan: Panjat pokok kelapa

Jilat-jilat bila dah basah baru cucuk, jilat-jilat bila dah basah baru cucuk
Jawapan: Masukkan benang dalam jarum

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.