PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

PETALING JAYA: Anak kepada seorang penjual pisang yang mengamuk dan videonya menjadi viral di media sosial memberi penjelasan kenapa dia bersikap demikian.

Menerusi Facebook, Roslan Alan mendakwa, dia tidak mampu mengawal emosi apabila melihat tengkuk ayahnya dipaut oleh penguatkuasa Majlis Perbandaran Seberang Prai (MPSP).

Insiden bermula apabila sekumpulan penguatkuasa MPSP mahu merampas peralatan berniaga milik ayahnya serta pisang yang hendak dijual.

Komen dan Luahan Anak Penjual Pisang Mengamuk Lihat Tengkuk Ayah Dipaut MPSP

“Saya memang tak boleh kawal emosi lagi bila tengok penguatkuasa itu paut tengkok ayah saya. Ayah saya pula ada penyakit lelah (susah nafas),” tulisnya.

Katanya lagi, dia dan keluarganya berasa sangat sedih dengan kejadian yang berlaku dan menyifatkan tindakan anggota penguatkuasa MPSP itu sebagai satu tindakan zalim dan jahil.

Menceritakan mengenai jualan pisang oleh ayahnya di situ, Roslan berkata, tauke hotel yang juga pemilik tapak tempat ayahnya berniaga membenarkan mereka menjalankan perniagaan pisang.

Katanya, ayahnya menjual pisang untuk mencari duit kocek bagi menampung perbelanjaannya menunaikan umrah.

Dia turut mempertikaikan langkah anggota penguatkuasa MPSP terbabit yang tidak mengenakan tindakan sama terhadap beberapa peniaga lain yang turut menjalankan perniagaan kecil-kecilan di kawasan meletak kenderaan.

Tambah Roslan lagi, ayahnya ada mendaftar sebagai penjaja dengan pihak berkuasa tempatan namun, sehingga hari ini ia tidak mendapat sebarang jawapan.

Berikut merupakan komen lelaki berkenaan di laman sosial Facebook.

Assalammualaikum ..terima kasih semua kerana sokong saya..pada mula nya saya biasa2 je masa mpsp nk rampas barang..saya pun tahu tugas depa...depa dh pun dapat ambk barang niaga saya...tapi berhati perut lah skt...jgn la terlalu zalim sgt..bapak saya niaga kt situ dh 7,8 th...tapak yg sedang berniaga to pun kami mintak izin dari permis hotel ..tauke hotel to izin kan saya berniaga depan permis dia...saya mmg x blh kawalan emosi lg bila tgk polis bantuan to paut tengkok ayah saya..ayah saya pula ada penyakit lelah (susah bernafas)...mmg saya sekeluarga sedih sgt la..emak gn ayah saya berhajat nk p buat umrah ...5.12 tarikh mak gn ayah berangkat p umrah ..harap2 dapat la kumpul duit skt untk buat belanjer kt sana...tapi dlm seminggu 2.3 kali barang kena rampas..tapi hari dh smpi tahap melampau sgt2...kena saya yg duduk berniaga di tapak kaki hotel yg di benar kan oleh tauke hotel to sendiri x boleh berniaga...klu tgk sebelah kiri saya kena org cina berniaga kt atas jln x di rampas..siap susun brg kt tapak parking lg..kena x mpsp yg berani ambk barang..klu jlg kn tugas biar bg adil...saya ada dftr niaga..saya dh mohon lesen penjaja..tapi tau la..mcm2 alasan untk dapat lesen penjaja..dari dulu lg..bila nk mohon lesen penjaja dibeku kn buat sementara waktu....bila nk cair pun x tau la...datang terus mcm peyamun x ckp apa terus angkut...x pun saya x kesah dh keje diorang saya pun fhm diorang keja...tapi kena perlu zalim,jahil sgt pada kami..klu x blh berniaga kt situ..bg jalan saya kata kt mana saya blh berniaga...tau dia ckp apa???...x blh hg x blh niaga...kena saya x boleh niaga..habis saya yg nk beli beras kt rumah...mpsp blh bg duit ka?? Klu beras kt rumah saya x ada mpsp blh mai bg ka???...kita susah tapi kami bukan org yg merayu memintak kt org...kami guna kederat untk sara hidup kami....apa yg diorang tau...berkat berniaga pisang to la...smpi ke hari duit to la yg byk bantu 2 orang anak yatim yg masih sekolah.....x pa apa yg jadi pada saya dan keluarga saya hr ni...saya x mintak apa2....balasan to x ke mana.....apa2 terima kasih semua ...doa2 kan la kesihatan org tua saya sht ..saya hrpkan mak gn ayah sht ja..semoga tercapai hajat mak gn ayah nk p umrah...5.12.

Anak Penjual Pisang Tampil Cerita Kisah Sebenar

Anak Penjual Pisang Tampil Cerita Kisah Sebenar

Anak Penjual Pisang Tampil Cerita Kisah Sebenar

Tonton video detik cemas anak penjual pisang mengamuk.

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.