PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Sebelum ini viral di laman sosial seorang wanita yang bernama Vivy Yusof yang telah memuatnaik gambar majlis "Baby Shower" di Instagram.

Pelbagai reaksi dilontarkan oleh netizen. Namun, kami tertarik dengan tulisan Mufarwa Farid di Facebooknya.

Anda baca sendiri.

Penjelasan Terbaik Untuk Wanita Makan Pakai Pampers Ganti Pinggan

Perbuatan buat makan-makan pakai pampers ni, kalau sekilas pandang, kita tahu benda ni tak elok. Kita tahu ada sesuatu yang tak kena dengan perbuatan ni.

Tapi kita susah nak explain apa yang tak eloknya.

Nak kata membazir, ok tu duit dia. Dia nak hidang nasi atas bumbung kereta Ferrari sorang satu, kita bising-bising macam mana pun, tu memang duit dia, dan itu hak dia.

Nak kata pengotor, tak juga. Pampers tu bersih dan tak pernah dipakai. Kalau ikut logik kotor ke tidak, kotor lagi kalau kita makan pakai tangan sebab pernah usik punggung dan kemaluan.

Jadi, benda ni tunjukkan something wrong yang susah kita nak rungkai. Kekadang sebab pening sangat, kita pun main bash je sampaikan kita sendiri tak paham dengan apa yang kita nak bash.

Baik. Tak payah pening-pening.

Pada aku la ye, ni pendapat aku tau.

Bagi aku, isu makan kat pampers ni sebenarnya isu tentang keadilan. Ianya berkaitan dengan keadilan dalam diri kita, dan keadilan pada orang lain.

Apa maksud keadilan secara kasarnya?

Keadilan ni maksudnya meletakkan sesuatu pada tempatnya.

Maknanya, jika kita letakkan sesuatu pada tempatnya, maka kita adil. Sebaliknya, kalau kita alihkan sesuatu daripada tempatnya, maka kita tak adil.

Contohnya,

Boleh tak solat Zuhur kat gereja? Boleh je. Apa tak boleh pulak. Asalkan menghadap kiblat dan cukup rukunnya, kau solat la dalam gereja tu. Bukan kita sembah benda yang diorang sembah pun.

Tapi kan, cantik ke kau solat kat gereja, padahal banyak masjid di sini dan di sana? Sesuai ke kau sembah Allah, ikut pemahaman orang Islam, tetapi kau lakukannya di gereja orang Kristian?

Tak, kan?

So, ini tidak adil. Kau letakkan solat itu bukan pada tempatnya.

Contoh lain.

Boleh tak berak kat dapur rumah kau? Kau tak tahan sangat, kau pergi dapur, bukak seluar tepi dapur masak, lepas tu crit crit crit berak kau keluar tepi dapur masak ? Boleh ke?

Boleh je. Berak je la. Dah habis berak, cuci bersih-bersih dan hilangkan je la kotoran dia.

Tapi sesuai ke kau berak kat dapur rumah, sedangkan dapur tu tempat kau masak, makan dan letak makanan? Dan bagus ke berak kat dapur padahal kau ada je tandas untok digunakan?

Mesti tak, kan? Jadi kau tak adil pada berak tersebut. Kau letakkan berak itu bukan pada tempatnya.

Yang kes pampers ni. Boleh tak kau makan atas pampers? Apo tak buleh pulakk. Makan yo la ateh pampers nu ha,asalkan borseh dan tak ponah digunokan.

Tapi pampers tu sepatutnya diletakkan di mana? Pampers itu sepatutnya berada di bontot untok menampung tahi dan kencing baby.

Sesuai ke pampers yang sepatutnya menampung bontot, tetapi kita buat untok tampung makanan yang kita makan?

Tak sesuai kan? Sebab benda tu tak adil pada pampers tu. Pampers tu ada tempat yang lebih baik untok diletakkan. Maka ianya tak adil. Takdo koadilan kek sini.

Samo la macam otak. Otak patut lotak kek kepalo. Tapi dio lotak kek lutut. Agaknyo adil ko tak? 

Mosti tak kan?

Dah tu time ekau lotak makanan ateh pampers tu, apsal kau lotak otak kek lutut?

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.