PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Bagi masyarakat umum, berkahwin dengan saudara kandung merupakan adalah sebuah larangan, dan bahkan tidak boleh dibiarkan. Namun, Pekara itu tidak berlaku bagi suku Polahi di pedalaman Gorontalo.

Mereka hingga saat ini hanya berkahwin dengan sesama saudara mereka. "Tidak ada pilihan lain. Kalau di kampung banyak orang, di sini hanya kami.

Suku Kaum yang Wajib Mengahwini Ibu Kandung Sendiri

Jadi kahwin saja dengan saudara, " ujar Mama Tanio, salah seorang perempuan Suku Polahi yang ditemui di Hutan Humohulo, Gunung Boliyohuto, Kecamatan Paguyaman, Kabupaten Boalemo, minggu lalu 

Suku Polahi merupakan suku yang masih hidup di pedalaman hutan Gorontalo dengan beberapa kebiasaan yang primitif. Mereka tidak mengenal agama dan pendidikan, serta cenderung tidak mahu hidup bersosial dengan warga lain.

Walaupun beberapa keluarga Polahi sudah mula membina tempat tinggal tetap, tetapi kebiasaan nomad mereka masih ada. Polahi akan berpindah tempat, jika salah satu dari keluarga mereka meninggal.

Pekara biasa bagi mereka seorang ayah mengahwini anak perempuannya sendiri, begitu juga seorang anak lelaki kahwin dengan ibunya sendiri.

Masyarakat Hidup Pendalaman yang Kahwini Ibu Sendiri

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.