PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

Solat bukan hanya jadi amalan paling utama untuk umat islam, tetapi gerakan solat menurut kajian juga memiliki pelbagai manfaat kesihatan untuk anatomi tubuh kita. Seperti juga puasa, perintah Allah di dalam rukun Islam itu sangat diketahui manfaatnya oleh ahli perubatan dan ilmuwan dunia barat.

Beberapa gerakan solat yang bermanfaat untuk kesihatan dan sudah ramai yang rasakan sendiri waktu sungguh-sungguh melakukan gerakan solat dengan baik dan benar. Gerak dan desakan seirama berikut yang melindungi kelenturan dan kemampuan organ-organ gerak kita.

Gambar hanya ilustrasi untuk mempermudah menunjukkan titik-titik tubuh yang memperoleh beragam manfaat dari gerakan solat. Yang pasti kerjakan solat dengan baik benar dan ikhlas untuk mengharap redha Allah SWT. InshaAllah apabila ini sudah ditangani manfaat kesihatan akan diperoleh.

Manfaat Solat Untuk Kesihatan Manusia Akhirnya Terbongkar

1. Takbiratul Ihram :

Berdiri tegak, mengangkat ke-2 tangan sejajar telinga, seterusnya melipatnya di depan perut atau dada sisi bawah. Manfaat : Gerakan itu melancarkan aliran darah juga sistem limfa (lymph) dan kemampuan otot lengan. Saat mengangkat ke-2 tangan, otot bahu meregang sampai aliran darah kaya oksigen jadi lancar. Lalu ke-2 tangan didekapkan di depan perut atau dada sisi bawah. Sikap ini dapat sama seperti gerakan senam juga melatih otot dan persendian agar tidak kaku dan terlepas dari sakit peresendian dan bahu, terutama pada tubuh bahagian atas.

2. Rukuk:

Rukuk yang sempurna ditandai tulang belakang yang lurus sampai jikalau ditempatkan satu gelas air di atas punggung itu tidak akan tumpah. Posisi kepala lurus dengan tulang belakang itu melindungi kesempurnaan posisi dan manfaat.

Tulang belakang (corpus vertebrae) sebagai penyangga tubuh dan pusat saraf. Posisi itu akan melatih relaksasi sisi tulang belAkang sampai pinggang hingga diinginkan kita terlepas dari sakit sekitar tulang punggung dan pinggang. Tangan yang bertumpu di lutut berfungsi relaksasi untuk otot-otot bahu sampai ke bawah juga membuat lancar aliran daerah di daerah leher dan lengan. Selain itu, rukuk iaitu latihan urin untuk menghindar masalah prostat.

3. Sujud:

Menungging dengan menempatkan ke-2 tangan, lutut, hujung kaki, dan dahi pada lantai. Perlu kita ketahui bahawa pusat kehidupan ada di kepala yang dikerjakan oleh organ otak. Sementara sujud aliran darah menuju otak bertambah hingga diinginkan kerja otak jadi makin lama baik. Aliran sistem limfa dipam ke sisi leher dan ketiak. Posisi jantung di atas otak mengakibatkan darah kaya oksigen dapat mengalir optimal ke otak. Aliran itu miliki pengaruh pada daya fikir seorang. Kerananya, kerjakan sujud dengan tumaninah, janganlah tergesa gesa biar darah memenuhi kemampuannya di otak. Postur ini dapat menjauhi masalah buasir kerana tekanan pembuluh darah di sepanjang dubur juga mengurang.

4. Duduk:

Duduk ada dua jenis, Iaitu iftirosy (tahiyyat awal) dan tawarruk (tahiyyat akhir). Ketidaksamaan terdapat pada posisi telapak kaki. Manfaat : waktu iftirosy, kita bertumpu pada pangkal paha yang terhubung dengan syaraf nervus Ischiadius. Posisi itu menghindari sakit pada pangkal paha yang sering mengakibatkan penderitanya sakit saat jalan. Macam posisi telapak kaki pada iffirosy dan tawarruk akibatkan semua otot tungkai ikut meregang dan lalu relaks kembali.

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.