PLEASE ENABLE YOUR JAVASCRIPT TO VIEW THIS PAGE!
[ How? ]

#‎throwback #‎ceritaharijumaat 

Nampak tak dalam gambar tu..cer teka budak2 sekolah tu tengah buat apa...sebenarnya budak2 sekolah ramai2 tu tengah berebut2 beli air twister orange + ice dlm cup harga seringgit je 1 cup. Cuaca panas2 sekarang, bijak abang kereta honda ni mengambil peluang untuk berniaga dlm masa yang sama membantu menghilangkan dahaga budak2 balik sekolah. salute! Tapi saya bukan nak cerita pasal tu..

Kisah ini dipetik menerusi Facebook Nadia Noordin.

Dalam ramai2 budak kat situ, ada terselit anak saya, Zarif Haikal kt tengah2 asakan budak2 yang lebih besar dan tinggi dari dia. Ini kali pertama Zarif minta izin dengan saya nak beli air. mungkin sebab dia tengok twister orange kot. Masa permulaan Zarif beratur, cuma ada 4-5 org budak je dkt situ..sehinggalah semakin ramai dan semakin tenggelam dia dari pandangan saya. budak beli air bersilih ganti. tapi zarif, belum selesai lagi. saya tengok jam da hampir 15minit. Dalam hati terdetik, perlu ke saya pergi dan tolong dia..tapi saya tak pergi..ini pengalaman pertama dia..saya mahu dia lalui sendiri dan belajar..tapi dalam hati saya berdoa, ya Allah permudahkan lah urusan anakku..adakan lah rezeki dia ya Allah..tanpa henti..hehe beli air je kan..

Erti Syukur Bagi Seorang Budak 8 Tahun yang Menyentuh Jiwa

Masuk minit ke-20, saya ambil keputusan untuk turun dan pergi tengok..tengok je..owh, Zarif sudah ada di hadapan..Alhamdulillah bisik hati saya..Tiba2, abang honda cakap "maaf, air da habis dik" Allahu, hati saya sebak. Zarif menahan air mata..saya faham perasaan dia..sedih..kecewa..dia teringin sangat..mungkin dahaga sgt..dia usaha..tapi tak dapat..air je pun..bukan tak boleh beli lps ni..tapi saya tahu dia usaha..itu usaha dia..tapi tak dapat spt yg dia harapkan..pasti dia kecewa..

Masuk dalam kereta, saya pegang tangan dia kemas2.. saya usap rambut dia..air mata dia gugur dan menahan sedu..

"Zarif, mama banggaaaaaa sangat sangat dengan ayif. Dalam ramai2 budak yang beli air tu, anak mama sorang je yang beratur dan kekal beratur..walaupun orang potong q, orang tolak, orang berebut..ayif tak ikut sama berebut2..ayif tetap beratur..ayif sorang je..mashaAllah hebat..mama bangga sangat..bayangkan kalau sekecik2 peraturan spt beratur pun kita tak dapat nk buat, peraturan lain apa tah lagi..senang2 je kita langgar..tapi ayif berjaya..ayif berjaya buat..ayif tak ikut orang..mama bangga..mama yakin rezeki ayif lebih besar sebenarnya hari ni..terang saya dalam sebak..

PERTAMA : ayif dapat belajar, bukan senang nak dapatkan sesuatu..kena usaha..selama ni, ayif mintak je dari mama..semua mama sediakan depan mata ayif..ayif tak tahu mcm mana susah mama usaha..tapi hari ni, ayif dpt belajar..bukan senang nak dapatkan sesuatu..kita buat cara yang betul tapi akan sentiasa ada org yg buat apa saja tak kira betul atau salah utk dapatkan apa yg dia nak..kalau kita tak kuat..kita akan ikut dia jugak sama2 buat yg tak betul..tapi Alhamdulillah ayif tak..Allah bagi ayif kuat..Allah bagi ayif sabar..Allahuakbar syukur sangat..

KEDUA : rezeki kita Allah yang tentukan. kalau Allah kata bukan rezeki kita, dah ada depan mata sekali pun, kita tak dapat.. kena sentiasa mohon pada Allah dan berbaik sangka dengan Allah sebab Allah je yg tahu apa yg baik dan buruk buat kita. masa bila yang terbaik buat kita. kena usaha, sabar dan redha.. kalau dapat ckp terima kasih Allah, Alhamdulillah.. kalau tak dapat pun ckp terima kasih Allah..jangan marah atau salahkan Allah..

KETIGA : saya tanya, "ayif, kalau tetiba ayif nampak budak depan ayif yg dapat air yg last skali td dia minum sket je pastu dia buang je air tu, apa perasaan ayif? "ayif marah lah!" kata zarif. Haaa cuba ayif bayangkan, makanan ayif, air ayif selama ni kalau ayif tak nak da, tak sedap la, da kenyang la..pastu ayif buang je..agak2 kalau budak2 dkt palestine, syria tengok..dorang marah ayif tak? dorang nak makan tp xde makanan..kita ada makanan tp kita buang je..sama mcm air tadi..ayif nak air tu tp ayif tak dapat..kalau tngok budak lain buang je..ayif marah kan.. Zarif tunduk dan angguk.. 

Penat Beratur Nak Beli Air Twister Orange, Akhirnya Tak Dapat. Sehinggalah..

Sepanjang pemanduan, kami berdua senyap dalam kereta. 10min selepas conversation tadi..Zarif bersuara.. "mama, ayif da paham da". saya terpinga2.. "ayif paham apa?" .. " ayif da paham apa maksud 'SYUKUR' .. lepas tu dia senyum semanis2 senyum dia bagi..senyum puas..senyum bangga..senyum gembira...Allah, tersentak hati saya..dia berfikir rupanya..anak 8tahun ini berfikir apa yg telah saya sampaikan pada dia..mashaAllah..saya peluk dia..Alhamdulillah, kan mama da ckp Allah bagi rezeki lebih besar utk ayif hari ni..Allah bagi rezeki belajar dan Allah bagi rezeki kefahaman..dia tersenyum gembira dan bangga..sampai saja di rumah, dia terus bukak peti sejuk..dahaga sangat agaknya..tengok2 eh, ada 2 botol besar orange twister.."mamaaaaaa...tengok ni!" ya Allah rezeki ayif..saya beli 2 hari lepas tapi lupa pulak ada kt rumah..huhu..

hebatnya Allah..maha hebat..tarbiah melalui kehidupan sehari2..melalui sesimple2 perkara..tetapi tarbiah Allah menusuk jauh ke dalam hati..Allahu..nak didik anak..mama pon dpt belajar sekali..pengalaman..tidak ada yang tidak berguna..Alhamdulillah..

Katakanlah pada mereka, wahai Muhammad! ‘Sesungguhnya Allah lah yang telah mencipta kamu semua dan telah mengadakan pada kamu Pendengaran (telinga) dan Penglihatan (mata) serta hati (untuk kamu mencari dan bersyukur kepada Nya); Malangnya! Amat sedikit sekali kamu bersyukur pada Nya.(23)-Surah Al-Mulk.

Catat Ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.