Header Ads

Loading...

5 Artis Yang Lancar Mengaji Al-Quran

Siapa Sangka, 5 Artis Seksi Ini Lancar Mengaji Al-Quran

Selebriti ini popular dengan bakat mereka dalam bidang nyanyian dan lakonan. Namun siapa sangka kelancaran mereka dalam membaca Alquran seperti diluar jangkaan. 

Memetik hangat.com, Kami senaraikan beberapa orang artis dari Indonesia yang ternyata mahir membaca kitab suci tersebut. Mereka di antaranya Dian Sastrowrdoyo, Irwansyah, Dewi Perssik, Faank Wali Band, Cut Tari.

1. Dian Sastrowrdoyo

5 Artis Yang Lancar Mengaji Al-Quran

Dian Sastrowardoyo ternyata lancar membaca Alquran. Suara pelakon jelita ini sangat merdu dan membuat ramai netizen memberikan pujian. Jika anda belum dengar Dian Sastrowrdoyo melantunkan ayat suci Alquran anda boleh dengarkan dahulu. Berikit penampilan kembali suara merdu bintang utama Ada Apa dengan Cinta ini membaca Alquran. Ia membacakan surat Al Baqarah ayat 8-20.



2. Irwansyah

5 Artis Yang Lancar Mengaji Al-Quran

Artis menjadi kegilaan rama gadis ini dalam diam-diam pandai membaca Al-quran. Hero filem Heart ini sering mengaji ayat suci Al-quran. Beberapa kali, video mengajinya dimuatnaik di media sosial peribadinya. Tak hairanlah ramai yang mengetahui bahawa suara Irwansyah sangat merdu ketika mengaji.

Bukan itu saja, aktor yang kini berusia 32 tahun ini merupakan salah seorang artis penghafal surah pendek dalam Al-Quran. Selain surah pendek, ia juga pandai membaca surah panjang seperti Ar-Rahman tanpa bantuan. Saksikan video ini.


3. Dewi Persik

5 Artis Yang Lancar Mengaji Al-Quran

Dewi Persik bukan hanya mahir beraksi menari dangdut dan menghentak goyangannya yang khas. Ia juga pandai mengaji. Suaranya mengalunkan ayat-ayat suci Al-quran tak kalah merdunya seperti dia bernyanyi di atas pentas. Malah sebelum terkenal, wanita yang sebaya dengan Irwansyah ini sempat mengaji guru di sebuah Sekolah Agama. Dewi juga kerap diminta untuk melantunkan ayat suci Al-quran dalam berbagai acara.


4. Cut Tary

5 Artis Yang Lancar Mengaji Al-Quran

Perempuan berdarah Aceh ini pun pandai mengaji. Kedua-dua ibubapanya sudah memberikan pendidikan agama kepada Tary sejak kecil. Kerana pandai membaca Al-quran dan memiliki suara merdu ia kerap menyertai pertandingan baca Al-quran di kampungnya.

5. Raisa

5 Artis Yang Lancar Mengaji Al-Quran

Sebelum ini Raisa dan beberapa artis Indonesia lainnya bergabung dalam Qur’an Indonesia Project. Dimana ramai artis-artis Indonesia yang telah bergabung, mengaji dan kemudian suaranya di rakam sehingga boleh didengarkan oleh masyarakat.

Dalam projek tersebut Raisa mengalunkan dua surat Al Quran yang cukup popular, iaitu Surah Al Baqarah ayat 255 (ayat kursi) dan An-Nas. Raisa memerlukan waktu satu jam untuk mengaji dua surah tersebut dan dirakam. Penyanyi ini sempat melakukan latihan serius di rumah.

Loading...

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.