Header Ads

Jangan Basuh Telur Ayam Selepas Beli. Ini Pandangan Dari Pakar dan Ustaz

Loading...
Ramai yang tidak tahu jangan sesekali basuh telur ayam selepas beli. Ini sebab bahayanya!

Penjelasan Kenapa Tidak Boleh Basuh Telur Ayam Selepas Beli

Assalamualaikum buat semua pengunjung . 

Saya doakan semoga Allah jadikan kita kaya dan berjaya. 

Hari ni, saya nak kongsi kisah pesanan tentang telur ayam ni bersama anda. 

Alhamdulillah, ada manfaatnya dari kisah ini yang berguna kepada kita bersama. 

BERSAMA TAUKE TELUR AYAM 

Pagi Sabtu semalam, saya ke pasar pagi. Biasalah, hari cutikan. 

Walaupun setiap hari saya cuti sebab hanya bekerja dari rumah tapi hari minggu tetap jadi pilihan untuk shopping. Rasa hidup je pasar bila ramai orang. Shopping sorang-sorang tak best. Betul ke betul? 

Sampai saya ke kedai pembekal telur ayam sambil membelek-belek telur yang ada. Tapi yang saya hairan, banyak telurnya yang masih ada kotoran di kulitnya. Jadi, apa lagi, boleh jadi bahan bualan bersama tuan kedai ditambah aduan juga. 

Kotor ek telur ayam sekarang ni. Kalau basuh sebelum jual bagus ni, kata saya sambil memandang kepadanya.

Jawabnya, Salah tu. Jangan basuh telur kemudian simpan. Kat kulit telur tu ada pori-pori dan selaput protection.

Itulah yang halang bakteria dan kotoran masuk dalam telur. Kalau dah basuh, lapisan tu hilang, bakteria dan kotoran lagi mudah masuk. Telur makin cepat rosak, pesannya dengan tenang. 

Kali pertama kot saya dengar benda ni.Jahiliyah sungguh rasa. 

Habis tu cara betul macam mana? sambung saya lagi. 

Balik simpan dalam peti terus. Lebih tahan lama.Nak goreng, rebus untuk makan. Masa tu baru basuh. Terus masak dan makan. Itu cara betulnya, jawabnya. 

Mohon bantu share ya jika artikel ini bermanfaat 

Ayoyobetul ke info ni? 

Korang buat macam mana? 

JAWAPAN DARI SEORANG USTAZ 

Jangan Basuh Telur Ayam Selepas Beli. Ini Pandangan Dari Pakar dan Ustaz

1 ulasan:

  1. HUSBA KHAIRI HUSSIN27/05/18, 1:14 PTG

    Pandangan saya..

    Cadangan untuk tidak basuh kemudian simpan itu betul.

    Cuma untuk maklumat lanjut berkaitan topik ini..

    Cecair dan telur yang keluar dari perut ayam memang ada pendapat yang menyatakan halal.

    Cuma perlu difahami, telur yang terdapat di pasaran (dijual dalam sarang 30 biji), telur tersebut telah bercampur dengan najis ayam yang terdapat di dalam reban.

    Senario yang kerap dijumpai ialah pada peniaga Murtabak dan Roti Canai.
    Apabila tangan yang basah (samada kerana air atau lendir telur) menyentuh kulit telur yang diselaputi najis ayam, kemudian terus menebar @ memasak makanan tersebut.. ini yang perlu diperhatikan..

    Kebarangkalian percampuran sisa najis ayam ke dalam bahan makanan yang dimasak.

    Wallahua'lam.

    BalasPadam

Dikuasakan oleh Blogger.